Catalogus
Zoeken
Algemeen
Gezegde

Marketing van Geschenken

Geschenken zijn een effectief marketing- en promotiemiddel. Goede geschenken kunnen soms jarenlang en met veel plezier door de ontvanger gebruikt worden. Dat alleen al geeft wel aan dat een geslaagd geschenk een belangrijk middel is om je doelen te bereiken. Waarom een relatiegeschenk?


Wat is het mooiste geschenk dat je kunt krijgen?

Dat is een cadeau waarin iets van de gever zit, iets waaruit blijkt dat de gever moeite heeft gedaan om speciaal voor jou iets uit te zoeken en iets dat recht doet aan jullie relatie. Zo'n cadeau blijf je koesteren! Datzelfde geldt in grote lijnen voor een relatiegeschenk.
 

1. Relatiegeschenk is 'hot', 'cool', nou ja...

Allereerst maar een vooroordeel wegnemen: een relatiegeschenk is beslist niet 'achterhaald'. Het lijkt misschien weleens zo wanneer je denkt aan al die bedrukte pennen en de zoveelste muismat, maar toch zijn promotie-artikelen 'hot'.
 

2. Relatiegeschenk biedt impact tegen lage kosten

Een relatiegeschenk is erg kosten-effectief vergeleken met een advertentie of media-campagne. Een belangrijke reden daarvoor is dat relatiegeschenken -mits goed gekozen- een lange 'levensduur' hebben: ze zorgen dat je boodschap langere tijd / op meerdere momenten bij de doelgroep terechtkomt. Een simpel memoblokje van 100 vel levert je 100 contactmomenten op en meer nog wanneer de memovelletjes anderen bereiken.
 

3. Relatiegeschenken: cadeaus met emotie

Een relatiegeschenk kan een emotionele waarde overdragen of toevoegen die met andere communicatie- en marketingmiddelen moeilijk te bereiken is. Daarnaast hebben relatiegeschenken vaak een nuttig en aansprekend karakter. Dat, plus de emotionele mogelijkheden, maakt ze bij uitstek geschikt voor stimulerende, motiverende acties.
 

4. Cadeaus goed voor de (bestaande) relatie

Een bekende marketing-wijsheid is dat het behouden van bestaande klanten vele malen goedkoper is dan het binnenhalen van nieuwe. Bij het verstevigen van die bestaande relaties kan een relatiegeschenk een sterke rol vervullen.
 

5. Geschenken bereiken werkelijk de doelgroep

Dat klinkt vanzelfsprekend, maar vergelijk het eens met advertenties, folders, open dagen, 'gewone mailings', e-mail etc. Geschenken hebben het voordeel dat je: een direct en persoonlijk kanaal hebt met je doelgroep; budget op een heel effectieve manier inzet; weinig van je boodschap verloren laat gaan omdat die rechtstreeks bij je doelgroep binnenkomt.
 

6. Mogelijkheden relatiegeschenken enorm gegroeid

De bedrukkingsmogelijkheden zijn een stuk vooruitgegaan en o.a. daardoor is de range van bedrukbare relatiegeschenk door de jaren heen fors uitgebreid. Daarmee heb je ook veel meer mogelijkheden om een duidelijk eigen invulling aan een bepaald promotie-artikel te geven;
 

7. Nieuwe tak van sport: het digitale relatiegeschenk

De komst van internet heeft ook extra mogelijkheden voor digitale relatiegeschenk gebracht. Zo kan een handige software utility, een screensaver of een kleine game een 'eigen' uiterlijk krijgen en als geschenk ingezet worden.
 

8. Cadeau wordt echt gewaardeerd

Een belangrijk voordeel van deze vorm van promotie is dat maar weinig mensen er zich aan ergeren. Terwijl ontvangers zich vaak storen aan tv-commercials, bliepende website-animaties en verkooptelefoontjes, worden de gratis cadeaus nog steeds dankbaar in ontvangst genomen
 

9. Relatiegeschenk als motor achter andere activiteiten

Promotie-artikelen zijn een ideaal middel om de effectiviteit van andere activiteiten te vergroten.
 

10. De concurrentie doet het ook

De concurrentie doet het (in veel gevallen) ook. Goed, dat is inhoudelijk misschien niet zo'n sterk argument, maar toch is er geen ontkomen aan: met het goedkoper worden van o.a. de druktechnieken zijn in ieder geval de T-shirts en mokken bijna niet meer weg te denken. De volgende categorieën zijn qua besteed budget het populairst (in afnemende volgorde) : ·
  • Kleding ·
  • Schrijfwaren ·
  • Glaswerk/keramiek ·
  • Kalenders ·
  • Bureau-accessoires ·
  • Prijzen, sierraden, horloges, klokken ·
  • Textiel-producten (handdoeken e.d.) ·
  • Badges, buttons, stickers, magneten, speldjes e.d.
 
Overigens ontlopen de laatste vier categorieën elkaar niet veel Als je naar het sóórt promotionele activiteit kijkt, ziet de top er ongeveer zo uit:
Activiteiten gericht op zakelijke contacten op directie-niveau
  • Programma's gericht op dealers en distributeurs
  • Programma's gericht op de eigen werknemer-relaties (sfeer, events etc.)
  • Beurzen, tentoonstellingen etc.
  • Brand awareness
  • Werknemer prestaties / awards
  • Public Relations
  • Introductie van nieuwe producten/diensten
 

Hoe kies je de juiste geschenken?

De vraag bij het kiezen en invullen van geschenken is: past het geschenk? Past het bij wat je aanbiedt, past het bij je relaties, past het in de onderlinge relatie en past het bij je doelen?
 

Passen deze relatiegeschenken bij mijn doel?

Het geschenk is een creatieve invulling vormt van een duidelijk omlijnd doel dat je nastreeft bij een specifieke relatiegroep. Vraag je dus vooral eerst af welk doel je voor ogen hebt:
  • Wil je de naamsbekendheid bij bestaande relaties vergroten;
  • Wil je je merk 'inkleuren';
  • Wil je een nieuwe activiteit of een nieuw merk / product onder de aandacht brengen;
  • Wil je het contact aanhalen;
  • Wil je de response op een mailing verhogen;
  • Wil je de binding bij je klanten verhogen;
  • Wil je op het juiste moment aandacht voor je product of dienst;
  • Wil je de relatie stimuleren iets te doen (bijvoorbeeld naar je stand te komen);
  • Wil je de verkoop gedurende een kortere termijn vergroten;
  • Wil je de relatie (met klanten, leveranciers of werknemers) versterken door bepaalde prestaties of diensten te belonen;
  • Wil je de communicatie ondersteunen in de klantenbinding;
  • Wil je het clubgevoel bij de eigen werknemers vergroten;
  • Wil je een gemakkelijker ingang hebben naar een bepaalde groep beslissers toe;